Porträtt
Främlingar, vänner, släktingar och djur. Ett ansikte kan säga mer än 1000 ord och att porträttera någon kan inbjuda till ett oändligt antal olika kreativa konstellationer som framhäver en viss personlighet. Nedan följer exempel på olika typer av porträtt och hur jag tänker med bl.a. ljuset för att fånga en bra bild på ett ansikte.
Kom nära. Testa att fota halva eller en del av ansiktet. Det kan ge mer djup, känsla av kontakt eller framhäva personliga drag. Den här bilden är på hästen Gilbert strax efter solnedgång på Sydkoster.
Svartvitt. I vissa fall kan porträtt upplevas kraftfullare eller råare i svartvitt. Själv testar jag nästan alltid att göra en svartvit variant på porträtten jag tar. Denna bild på Martin Andersson är tagen i norra Jämtland, fångad i stunden under ett kraftigt regnväder under en långvandring i svenska fjällen.
Naturligt ljus. Ljuset kan ofta vara intressant där det finns stora kontraster. Att exempelvis porträttera en person som står nära ett fönster i ett mörkt rum kan ge ett fint infallande sidoljus eller i det här fallet att placera Timmy Waxhammer precis innanför öppningen av ett mörkt garage. Det mörka garaget ger skuggor på sidan av ansiktet medan dagsljuset lyser upp mitten och ger ansiktet djup och form.
Undvik hårda skuggor. Att fota porträtt i direkt solljus kan ge hårda och konstiga skuggor i ansiktet. För att motverka detta kan personen placeras i skugga eller fotas i motljus (förutsatt att solen står tillräckligt lågt). Denna bild på Frida Strömberg är tagen i lite snett motljus i Bohusläns skärgård en 20.40 en julikväll.